چاپ        ارسال به دوست

طب سنتی ایرانی و تغذیه ماه رمضان / قسمت دوم

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این ایام، رعایت توصیه های غذایی می تواند به عملکرد بهتر بدن بخصوص با این شرایط کرونایی کمک نماید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر کیان دهراب پور گفت: از دیدگاه طب سنتی ایرانی، مزاج افراد که عبارت از خصوصیات فیزیکی، رفتاری و عملکرد اعضا می باشد در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین یک دستور غذایی واحد برای همه افراد توصیه نمیشود.

وی ادامه داد: توصیه های مفید غذایی ماه مبارک رمضان توسط پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی به طور خلاصه در دو مزاج سرد و تر و مزاج سرد و خشک بشرح ذیل میباشد:

(البته در رابطه با شناخت مزاج و تغییرات آن چون کار پیچیده ای است می بایست توسط پزشک متخصص طب سنتی و با اخذ شرح حال و معاینه مشخص گردد)

1- مزاج سرد و تر

صاحبان این مزاج گرایش به چاقی و اضافه وزن دارند، خواب زیاد و پوستی نرم دارند و روزه گرفتن برای این افراد بسیار مفید است.

توصیه های لازم به این افراد عبارتست از:

- در صورت امکان کاهش کلی حجم غذا و استفاده از غذاهایی نظیر خورش کرفس با هویج، خورش کنگر، کباب با رب انار یا سماق و کاهش مصرف برنج و ماکارونی.

- اجتناب از خواب زیاد خصوصا طی روز.

- استفاده از میوه ها و سبزیجات با طبع گرم نظیر انگور، انجیر، سیب شیرین، هویج، کرفس، جعفری و مغزیات نظیر بادام، پسته و گردو و اجتناب از میوه های با طبیعت سرد مثل خیار، گوجه، کدو سبز و میوه های ترش.

2- مزاج سرد و خشک

این افراد مستعد خشکی پوست و یبوست هستند و مهمترین اقدام در آنها خواب کافی و مصرف مواد غذایی رطوبت بخش می باشد.
توصیه های لازم در این افراد عبارتست از:

- استفاده از غذاهای رطوبت بخش تهیه شده از گوشت ، غلات و سبزیجات تازه نظیر خورش کرفس، آبگوشت، آش گندم حاوی مرغ و سبزیجات تازه و اجتناب از مصرف سرخ کردنی ها، بادنجان، گوشت گوساله و ادویه جات تند و تیز.

- مصرف شیر و فرآورده های آن نظیر شیر برنج، فرنی و همچنین استفاده از شیر بادام، حریره بادام و شله زرد برای این افراد بسیار مناسب است.

- استفاده از نوشیدنیها نظیر سکنجبین عسلی، شربت تخم شربتی و خاکشی، آب سیب و هویج و استفاده ازکمپوت سیب و گلابی.

- استفاده از میوه ها و سبزیجات گرم و مرطوب نظیر انجیر، انگور، خربزه، سیب شیرین، توت و سبزیجات گرم مثل ریحان، کرفس، کنگر و هویج.


١٠:١٠ - دوشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٩    /    شماره : ٢٧٧٧٠    /    تعداد نمایش : ١٠٤٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج