تاریخچه رشته پرتوشناسی
در پی کشف اشعه ایکس افراد بسیاری که به درستی آموزش ندیده بودند اما ذهنی خلاق و کنجکاو داشتند و در تعمیر ابزارآلات مکانیکی دستی داشتند، تجهیزات لازم برای تولید این انرژی جدید فراهم آوردند. اکثر این اقدامات به ساخت تیوبهایی منجرگشت که بسیار ضعیف بودند، اکسپوژر بسیار طولانی داشتند و نتایج آزمایشات آنها بسیار ناامید کننده بود. اما از آنجا که خصوصیات اولیه ی اشعه ایکس (توانایی نفوذ به درون اشیاء و سایه اندازی از ساختارهای درونی آنها متناسب با چگالی) جالب توجه بود توجه شاغلین در حرفه پزشکی را به خود معطوف ساخت. مشکلات موجود در به کارگیری تجهیزات تولید اشعة ایکس و تولید تصاویر مناسب با استفاده از مواد شیمیایی ظهور و ثبوت و نیز کار با تجهیزات الکتریکی، در سال 1896 پزشکان را بر آن داشت تا از کارکنان متبحر در کارهای الکتریکی و تجهیزات برقی و نیز عکاسان آشنا به فنون و روشهای پردازش فیلم به طور مستقل برای رادیوگرافی از بیماران خود استفاده نمایند و بدین گونه «استودیوهای رونتگن» در آمریکا و اروپا شکل گرفت. گاهی نیز افراد کنجکاو برای رادیوگرافی از اشیاء حاجب نظیر قطعاتی از پیکره ها و مجسمه ها، جواهرآلات، مروارید و الماس، قطعات ریخته گری فلزات، اجساد مومیایی شده و ... به این استودیاوها مراجعه می نمودند که این امر خود نوید آینده ای برای تاسیس رادیوگرافی صنعتی مدرن بود.
در ژوئن 1896 نشریه الکتریکان انجینیر (مهندس برق) از افتتاح یک استودیو اشعه ایکس در نیویورک با عبارت «جایی که از ساختمان درونی انسان تصویر گرفته می شود» گزارش داد. فردی به نام "کلنل چارلز ف لاکومب" در دنور نیز یکی از این استودیوها را راه انداخت تا به صورت یک خدمت عام المنفعه در مواقعی که پزشکان در تشخیص دچار شک یا اشتباه می شوند فعالیت نماید. وی به صورت قانونمند دستور داد هیچ بیماری بدون حضور پزشک معالجش تحت تابش پرتو ایکس قرارنگیرد.
تاریخچه گروه پرتوشناسی یاسوج
رشته رادیولوژی یاسوج در سال1389 با همت مسئولین دانشکده پیراپزشکی ومعاون آموزشی تاسیس گردید و تاکنون هرسال در حدود 25 دانشجو کارشناسی پیوسته رادیولوژی جذب کرده است.
رسالت گروه پرتوشناسی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
ایجاد توانایی های علمی و تخصصی لازم جهت تربیت کارشناسان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی و افزایش کارآیی کیفیت تصویربرداری و پژوهش های کاربردی و کمک به راه اندازی مراکز تشخیصی درمانی جدید در استان
ما عهده دار « تأمین، حفظ و ارتقا سطح سلامت جامعه » از طریق « آموزش و نشر علم، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی در رشته اتاق عمل» با استفاده از « منابع و فناوری نوین متناسب با فرهنگ جامعه در چارچوب سیاست های ملی در سطح منطقه و کشور » هستیم. در راستای تحقق اهداف و ارتقاء مستمر کیفیت خدمات خود، درمقابل « آحاد جامعه، مدیران ارشد دولتی مرتبط » پاسخگو می باشیم.
دورنما و چشم انداز
ما بر آنیم تا فراگیران این رشته، با توجه به افزایش معلومات علمی و تخصصی در زمینه های مختلف تصویرگیری پزشکی به صورت اختصاصی قادر به انجام تکنیک های به روز تصویربرداری باشند و دانش آموختگان به دلیل ارتباط با دستگاههای تصویربرداری پیشرفته، امکان همکاری در تحقیق و پژوهش های مربوط به تشخیص پزشکی را داشته باشند و همچنین در 10 سال آینده جزء دانشگاه های برتر کشور در این زمینه باشیم.
اهداف
1-ارتقاءکمی و کیفی ساختار فیزیکی
2- بهینه سازی و خرید تجهیزات تشخیصی، درمانی و آزمایشگاهی
3-ارتقاء مدیریت منابع انسانی
4-توسعه آموزش مجازی
5-توسعه آموزش
6-توسعه پژوهش
7- افزایش رضایت خدمت گیرندگان
با توجه به فعالیت¬های متعدد آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و .... کنونی و پیش بینی برنامه های آتی دانشگاه و همچنین برنامه های بالادستی کشور نیل به اهداف مذکور و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاه¬ها از برنامه های آتی دانشکده می باشد.
G1 ارتقاء کمی و کیفی ساختار فیزیکی
G1O1 تأمین فضای فیزیکی لازم برای گروه و سامان دادن به دفتر کرار اعضای هیات علمی گروه
G1O2 برنامه ری زی جهت اضافه نمودن به فضای فیزیکی اداری و آموزشی
G1O3 اصلاح و ترمیم ساختار فی زیکی پراتیک گروه پرتوشناسی
G1O4 بهسا زی فضای آزمایشگاه های موجود در گروه پرتوشناسی
G1O5 راه اندازی آزمایشگاه رادیوبیولوژی و آزمایشگاه دوزیمتری
با توجه به اینکه این استان در منطقه جنوب غرب و در مجاورت نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارد و برنامه های بالادستی که توسعه
این نیروگاه را در نظر دارند و برای پایش محیطی دوره ای سلامت کارکنان و مردم منطقه نیاز به توسعه آزمایشگاه های مجهز و
گروه آموزشی-پژوهشی قوی مورد نیاز است و در هنگام فاجعه های هسته ای این تجهیزات اجتناب ناپذیر خواهد بود، گروه
پرتوشناسی در سال های اخیر آزمایشات بیودوزیمتری را در دانشگاه راه اندازی کرده و تعدادی از وسایل موردنیاز تست های
پیشرفته مانند میکرونوکلئی و آنالیز متافاز، تست های مغز استخوان و ... را خریداری کرده و برنامه دارد که آزمایشگاه مجهزی با
این هدف راه اندازی کند که هم نیاز پرسنل پرتوکار و مردم منطقه در را مرتفع کرده و هم به مناطق همجوار در این زمینه خدمت
رسانی شود.
G2 بهینه سازی و خرید تجهیزات تشخیصی و درمان ی و آزمایشگاهی و آموزشی
1G2O ساماندهی و منطقی ساختن خ رید تجهیزات
در حوزه تجهیزات دانشکده با همکاری با معاونت آموزشی دانشگاه و علمی نمودن نیاز سنجی و اولویت بندی در خواست های
تجهیزات پزشکی مرکز با برر سی نیازها و مقایسه با استاندارد های موجود خریداری خواهد شد . ارائه فرمت کارشناسی خ رید
تجهیزات پزشکی به واحد مربوطه و مقید بودن به تبعیت روش علمی جهت یکسان سا زی خ رید ها و تدوین جایگاه نظارتی خ رید در
اداره تجهیزات پزشکی بصورت کنترلی و تائید و کارشناسی همه تجهیزات خ ریدا ری شده توسط مسئولین مربوطه و ساماندهی
تعمیرات تجهیزات پزشکی و تدوین برنامه تعمیراتی تجهیزات و اعلام آن به کلیه واحد های تابعه و تلاش در جهت عملی نمودن آن
انجام خواهد شد.
2G2O تلاش به منظور تجهیز آزمایشگاه آموزشی تحقیقاتی گروه ها و کنترل کیفی دستگاه های موردنیا ز
3G2O تهیه لیست تجهیزات و وسایل موجود و مشخص نمودن لیست دستگاهها و وسایل مورد نیاز برای 3 سال آینده.
4G2O تهیه شناسنامه برای هر یک از دستگاهها و تجهیزات آزمایشگاهی گروه و نصب آن در محل کار دستگاه.
5G2O فراهم کردن زیرساختها و بستر مناسب جهت اخذ مجوز و راه اندازی رشته کارشناسی ارشد رشته های مورد تقاضا
6G2O خ رید یک دستگاه ما شین شستشوی سالن وراهرو
G2O7 هماهنگی و راهنمایی جهت راه اندازی مرکز رادیوتراپی در استان
با توجه به دسترسی نداشتن بیماران سرطانی به مراکز رادیوتراپی و تعداد مبتلایان بالا که نزدیک به دو هزار نفر در استان می
باشد، گروه پیگیری های اولیه برای راه اندازی یک مرکز رادیوتراپی در منطقه را انجام داده و در نظر دارد با حمایت خیرین
سلامت و مسئولین دانشگاه این مشکل عمده را در سطح منطقه کمتر نماید.
G2O8 به حداقل رسراندن ارتباطات کاغرذی و جایگرزینی توسط فرمهای الکتررونیکی به جهت کاهش هزینه ها و همچنین رعایت
مصرف بهینه کاغذ “با شعار دوستان زمین"
G2O9 هماهنگی و راهنمایی راه اندازی مرکز پزشکی هسته ای در استان
برنامه ریزی و همکاری با معاونت درمان استان در راستای راه اندازی مرکز پزشکی هسته ای در بیمارستان امام سجاد یاسوج
G3 ارتقاء کیفی و مدیریت منابع انسانی
G3O1 پیش بینی و تامین نیروی انسانی مورد نیا ز با بررسی و نیازسنجی
2G3O تکمیل و بروزرسانی چارت هیات علمی و کارکنان
G3O3 جذب دو هیات علمی PhD و 2 کارشناس ارشد در گروه پرتوشناسی با توجه به پایین بودن نسبت استاد به دانشجو
7G3O آموزش نیروی انسانی موجود در جهت رضایتمندی دانشجویان و سایر ارباب رجوع
8G3O افزایش رضایت مندی کارکنان و پرسنل و دانشجویان
9G3O مطلع نمودن مستمر اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان از میزان دستیابی به اهداف و رسالتهای گروه
آموزشی با تشکیل جلسات دورهای
10G3O ارزشیابی فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیات علمی بصورت سالیانه در چارچوب آیین نامه
ارتقاء در گروه آموزشی و دادن بازخورد به اعضاء.
11G3O پایبندی بر رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاههای آموزشی تحقیقاتی و نظارت بر حسن انجام کار
4G توسعه آموزش مجازی
O14G پیگیری پیاده سا زی بستر سخت افزا ری و نرم افزا ری شبکه آموزش مجا زی تحت نظارت دانشگاه و وزارتخانه
2O4G آموزش دوره ای مفاهیم نرم افزارهای مورد نیاز آموزش از راه دور و آموزش اثربخش
O34G استفاده ا ز پورتال آموزش مجازی با استانداردهای دانشگاهی معرفی شده توسط دانشگاه و وزارت بهداشت و بستر تشویق
برای این نوع آموزش
G5 توسعه آموزش
1O5G ارتقاء و استفاده ا ز آزمون های بالینی و عملی با استفاده ا زمعرفی امکانات و تجهیزات و روش های نوین از جمله داپس و
آسکی و ... از طریق برگزاری کارگاه
2O5G برگزاری منظم شورای آموزشی گروه ها و طرح و بررسی مشکلات آموزشی گروه و دانشجویان و تصمیمگیری و ارجاع
آن در صوت لزوم به شورای آموزشی دانشکده.
O35G رصد قبولی دانشجویان گروه در مقاطع بالاتر و تشویق آنها
4O5G بهروز رسانی طرح درس و برنامه آموزشی مدرسین محترم گروه در هر ترم
5O5G فعال شدن فرایند مشاوره تحصیلی و اساتید مشاور
6O5G تهیه منابع آموزشی مناسب از قبیل دفترچه ثبت فعالیت، پورتفولیو و...
7O5G راه اندا زی دوره کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و رادیوبیولوژی و رشته های مختلف مرتبط بر طبق نیاز استان بر طبق
نیازسنجی
12O5G ارتقاء آموزش بالینی دانشجویان با روش های بروز و جذب منابع انسانی و خرید تجهیزات
13O5G ارتقاء کیفیت و مدیریت آزمایشگاه ها
14O5G پیگیری جهت برخورداری ا ز یک بست ر آموزشی مناسب پاراکلینیکی به منظور تحقق اصل" آموزش در عرصه" ب رای
واحدهای درسی "کارآموزی و کارآموزی در عرصه" دانشجویان از طریق تعامل و همکاری با مدیران و پرسنل بیمارستانهای و
مراک ز آموزشی بهداشتی
15O5G ارتقا کیفیت آموزش از طریق بهرو ز نمودن سرفصلهای دروس و تهیه امکانات لازم برای بهروز نمودن روشهای
آموزشی و بکارگیری روشهای آموزشی فعال با همکاری اعضای هیئت علمی
16O5G فعال کردن فرایند مشاوره تحصیلی و برگزاری جلسات افت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ابتدای هر ترم در گروه
آموزشی و دادن بازخورد کتبی به اساتید م شاور و اداره مشاوره در صورت لزوم
17O5G فراهم سازی بستر مناسب جهت تشویق و ترغیب دانشجویان با هدف حداقل افزایش قبولی در مقطع کارشناسی ارشد و
دکتری
G6 توسعه پژوهش
1O6G تهیه و بهروز رسانی رزومه علمی اعضای محترم هیئت علمی گروه و مشخص نمودن گرایشهای تحقیقاتی آنها و درج در
وبگاه دانشکده .
2O6G راه اندازی شرکت دانش بنیان در حوزه پیراپزشکی
3O6G راه اندازی یک ژورنال تخصصی در حوزه پرتوها و یک ژورنال پژوهشی دانشجوئی
4O6G راه اندازی مرکز تحقیقات پرتوها و پژوهشهای مختلف، مشاوره و آموزش عمومی و کمک به تصمیم گیری های کلان
کشور و منطقه با انجام پژوهش های کاربردی به رسیدن برنامه های بالادستی و آمایش سرزمینی
5O6G راه اندازی یک کوهورت مرتبط با حوزه پرتوها در راستای برنامه ها و اولویت های پژوهشی دانشگاه
7G افزایش رضایت خدمت گیرندگان
2O7G راه اندازی سیستم استاندارد انتقادات و پیشنهادات و شکایات
3O7G استاندارد سازی سیستم های تصمیم گیری و فرایند ها و فلوچارت ها